Pre oko 30 miliona godina u jednom kraku spiralne galaksije M 51 nešto interesantno se dogodilo. U blizini masivnog tela, verovatno neutronske zvezde ili čak crne rupe nalazila se mlada, gigantska zvezda. Nije retka sudbina da u takvoj konstelaciji masivno telo usisava materijal sa velike zvezde – što zavisi od međusobne udaljenosti i mase objekata, a što je bio slučaj i u ovome o čemu pišemo.

m51 illus

Taj materijal se strelovito, u vrtlogu kreće ka manjem, ali mnogo masivnijem telu i u tom procesu materijal sa zvezde se zagreva usled čega dolazi do snažnog zračenja, koje je čak milion puta sjajnije od sjaja Sunca. To sve nije ništa neobično jer su astronomi davno izučili čitav proces usisavanja materijala sa velike zvezde koji se, inače, sreće širom univerzuma.

Ali onda se, u ovom slučaju nešto čudno desilo. Zračenje je najednom prestalo, bolje rečeno nestalo i nekoliko sati nije moglo da se opazi. Nešto je blokiralo njegov put ka nama. Ta informacija, taj pad signala do nas je putovao pomenutih 30 miliona godina (jer je toliko svetlosnih godina galaksija M 51 udaljena od nas) da bi je rentgenski teleskopi u orbiti oko Zemlje primetili 2012. godine.

Usledile su analize u pokušaju objašnjenja događaja. Moguće je bilo da je signal blokirao neki galaktički oblak, ali među istraživačima je preovladalo drugo, mnogo neobičnije rešenje.

Naime, ako se oblak prašine isprečio i blokirao sjaj onda bi bar nešto od rendgenskih zraka probilo taj oblak i stiglo do nas. Ovde se međutim radilo o potpunom blokiranju bilo kakvih zraka što znači da je blokator bio čvrsto telo.

Ova vest i interpretacija događaja objavljena je u časopisu Nature. Po tom članku signal iz M 51 je blokirala planeta veličine našeg Saturna koji oko ovog binarnog sistema (gigantska zvezda – neutronska zvezda odn. Crna rupa) kruži na velikoj razdaljini uporedivoj sa udaljenošću Urana od Sunca.

Sve ovo još nije ovo sasvim sigurno i potrebno je skupiti još dokaza, ali je planeta, ukoliko se radi o njoj, već dobila oznaku M51-ULS-1. Ukoliko se ova pretpostavka potvrdi biće to prva vansolarna planeta koju su astronomi detektovali u drugoj galaksiji.

Naravno, ovo dokazivanje neće biti ni lako ni brzo i mogu proći desetine godina, pa i više vekova dok se ne skupe nesumnjivi dokazi o postojanju planete M51-ULS-1 jer se period njenog obilaska oko matičnog tela meri decenijama, te za više detekcija pada i gubitka sjaja signala treba, znači da prođe i više od jednog veka.

m51 comp labeled