Ovo niže je vrlo zanimljiva fotografija. Napravljena je pomoću ALMA teleskopa, i ona prikazuje trenutak kreacije satelita jedne daleke vansolarne planete.

ASYNW1121 12ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Benisty et al

U centru fotografije nalazi se zvezda PDS 70 okružena prstenom materije. Unutar tog prstena, desno od zvezde je egzoplaneta (ili vansolarna planeta) slična našem Jupiteru kojoj su astronomi dali oznaku PDS 70 c. Ta planeta ima svoj disk i od materijala tog diska vremenom će nastati novo telo, satelit planete PDS 70 c. Naučnici procenjuju da u prstenu koji okružuje planetu ima dovoljno materijala za stvaranje čak tri satelita veličine našeg Meseca.

PDS 70 je zvezda u sazvežđu Centaurus, stara oko 5,4 milijarde godina i od nas udaljena 370 svetlosnih godina. Njena masa je nešto manja od mase Sunca (0,76%). Ima protoplanetarni diska od kojih upravo nastaju dve egzoplanete: PDS 70b i PDS 70c.

Iz članka ALMA - najjači radioteleskop na svetu

BG ALMA clean2

ALMA je skraćenica za „Atacama Large Millimeter Array“ i sastoji se od 66 antena, od kojih 54 imaju prečnik od 12 metara, a ostalih 12 imaju prečnik od 7 metara. Ovaj radioteleskop se koristi kao interferometar za milimetarske i submilimetarske talase u takozvanom „hladnom svemiru“. ALMA posmatra na talasnim dužinama između 0,3 i 9,6 milimetara. Interferometar ima najvišu osetljivost i rezoluciju od svih postojećih submilimetarskih teleskopa. Visoka osetljivost se postiže uz pomoć velikog broja pojedinačnih teleskopa koji čine interferometar.

Podaci iz Astronomy i Wikipedije