Malena bliskoistočna država Quatar u javnosti je obično percipirana po nafti, bogatstvu i ekstravaganciji. Manje je poznato da tamošnji bogataši i političari već godinama znatna sredstva ulažu  edukaciju i znanost.

qatar1b_impresija
Umjetnički prikaz Quatarske
extrasolarne planete Quatar-1b

Otkriće prve Quatarske ekstrasolarne planete Quatar-1b, upravo je potvrđeno u međunarodnim krugovima. Veliko je to priznanje za znanost (astronomiju) ove zemlje. Riječ je o tkz plinovitoj planeti tipa „vrući Jupiter“ koji oko svoje matične zvijezde orbitira na veoma maloj udaljenosti, s ophodnim periodom od svega 1.4 dana.

Quatarski astronomi u suradnjii s Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (SAD) izradili su u New Mexico malu ali zanimljivu opservatoriju. S nekoliko teleskopa-teleobjekiva uz kvalitetne ccd kamere i sofisticiranu montažu za pozicioniranje i praćenje nebeskih objekata svake noći istražuju na desetke i desetke tisuća zvijezda u potrazi za karakterističnim fotometrijskim „anomalijama“.  Trud im se isplatio i prvo otkriće je dokazano. Quatar-1b rezultat je interakcije i timskog rada Quatarskih i Američkih astronoma.

alsubai_oprema
Mali sofisticirani robotički opservatorij

Dr. Khalid Al Subai (po kojem je cijeli projekt nazvan AlSubai’s project) pojašnjava kako se dodatna verifikacija potencijalnih kandidata vrši u suradnji s Harvardskim timom te njima dostupnim teleskopima od 480mm i 600mm. Upravo je na taj način od stotina potencijalnih kandidata verificiran Quatar-1b.

Moderna tehnika, komunikacije bez granica i suradnja astronoma diljem svijeta još jednom pomiču granice mogućeg. U astronomiji je poznato kako se prvo otkriće nerijetko čeka mjesecima ili i godinama. Nakon toga sav trud se ubrzano počinje vraćati novim rezultatima.

Stoga i ne čudi izjava Dr. Khalid Al Subaia kako namjeravaju biti svjetski lideri na ovom području. Ljude, znanje i tehniku su usvojili, prvi fantastičan rezulatat je tu a u daljnjem radu vjerojatno neće imati ni financijskih problema.

U starom AM postoje interesantni članaci o VANSOLARNIM PLANETAMA