Nije prošlo ni mesec dana od kako je sa opservatorije Night Hawk iz Bačke Palanke stigla vest o otkriću do sada neokrivene promenljive zvezde, a evo i nove, još uzbudljivije vesti sa iste opservatorije: snimljen je tranzit vansolarne planete!

transit_FIT_detail.php_
Kriva sjaja planete HAT-P-20 b snimljena sa opservatorije NH

To je gotovo neverovatan poduhvat za amatersku opservatoriju koja se uz to nalazi u preosvetljenoj Vojvodini. Potrebno je detektovati smanjenje sjaja zvezde kada ispred nje prođe planeta, što je otprilike isto kao i uočavanje pada sjaja daleke sijalice kada ispred nje proleti muva. A upravo to je pošlo za rukom Janku Mraviku i Jarosalvi Grnji 5. marta ove godine sa opservatroje Noćni soko.

- Nekoliko dana smo pokušavali da uhvatimo tranzit, kaže Mravik za AM, ali uvek bi iskrsao neki problem. Ili bi zvezda bila suviše nisko nad horizontom, ili bi je zaklanjalo neko drvo ili bi bilo oblačno ili bi nešto od naše tehnike odbilo poslušnost i tako dalje. Ali, na kraju, uspeli smo: snimili smo planetu HAT-P-20 b. Sve dobijene podatke, grafikone i ostalo smo poslali u ETD – Exoplanet Transit Database odakle smo dobili potvrdu o registrovanju i podatke o kvalitetu našeg rada – dodaje Mravik.

Na čitavom Balkanskom poluostrvu sličan uspeh postignut je još samo u tri mesta: u Solunu, Atini i Beogradu (sa Astronomske opservatorije Beograd, Vladimir Benišek).

- Koji su dalji planovi Night Hawk opservatorije, pitamo Mravika?

- Ovo je tek početak. Nebo je ogromno, ima na pretek još neotkrivenih promenljivih zvezda, a ovi traniziti vansolarnih planeta su poseban izazov. Čeka nas puno posla, možda ćemo uspeti da "ulovimo" i neki nov asteroid, kaže Janko Mravik.

HAT-P-20 b

Planeta HAT-P-20 b je otkrivena 2010. godine metodom tranzita, a nalazi se u sazvežđu Blizanci. Ima masu 7,25 puta veću od mase Jupitera, ali je njen prečnik nešto manji od Jupiterovog (0,87). Oko matične zvezde obiđe za 2,88 dana i to na rastojanju od 0,036 AJ (AJ je rastojanje Zemlje od Sunca, 150 miliona kilometara). Ova planeta je, dakle, vreli Jupiter i kreće se po gotovovo kružnoj orbiti (ekscentricitet je 0,015).

HAT-P-20-b
Komparacija veličina planeta

Matična zvezda ove planete je dosta manja od našeg Sunca i ima 0,69 solarnih prečnika, a masu 0,76 mase Sunca.

Čitav sisem od nas je udaljen 228,3 svetlosne godine.

HAT-P-20-b-orbita Orbita planete HAT-P-20 b.

Otvorena opservatorija Night Hawk

Nova promenljiva otkrivena u B. Palanci

LINKOVI

Lista naj- vansolarnih planeta
Lista je napravljena s obzirom na do sada otkrivene vansolarne planete i svakako će se menjati sa novim otkrićima i saznanjima.

755 vansolarnih planeta
Prema popisu od 30. januara ove godine do sada je otkriveno 755 vansolarnih planeta u 605 planetarnih i 99 multiplanetarnih sistema...

Periodni sistem vansolarnih planeta
Do sada otkrivene vansolarne planete poređane prema masi i mestu u odnosu na nastanjivu zonu.

Bogdan
0 #5 Bogdan 10-03-2012 18:12
Da, da, da ( hvala Lane na odgovoru ), ovih dana sam malo više čitao o svemu ovome, i jeste, stvarno se sve radi sa malim teleskopima pa čak i sa teleobjektivima , a sa druge strane beleži se zanemarljivo mala promena sjaja kod te neke zvezde ispred koje prolazi planeta. Zaista nepojmljivo za nas (mene) obične smrtnike - zaljubljenike u astronomiju :-))) Još jednom svaka čast svim ovim momcima iz Srbije na kapitalnim rezultatima, pa i na tome što promovišu zemlju u najboljem svetlu. Pozdrav i vedro nebo.
lane
0 #4 lane 10-03-2012 07:27
imao bih samo dva pitanja, zanima me kakvom ste se kamerom sluzili i kojim programom je radjena obrada podataka
inace Bogdane sve misije za potragu exoplaneta rade sa malim teleskopima, stedi vreme a i ima dovoljno zvezda za poredjenje na slici
Dragan Miladinović
0 #3 Dragan Miladinović 09-03-2012 07:37
Fenomenalno!!! Gde Janko udari tu trava ne raste! Kakav napredak za samo 10 godina, od mrvljenja brusnog kamena i njegovog prosejavanja kroz carapu da se dobije brusni prah za brusenje ogledala, pa do opservatorije i simanja tranzita vansolarne planete.
Strasno me podseca na pricu o Klajd Tambou.
Pitam se sta je sledece ?
Naravno, cestitke i Jaroslavu!
Dragan Miladinovic
Bogdan
0 #2 Bogdan 08-03-2012 14:55
Možda se varam, ali mislim da su članovi astronomskog društva, čini mi se "Magelanov Oblak" negde dole sa juga, snimili tranzit exoplanete još pre godinu i pol dana i da sam tu vest pročitao i u novinama. Sećam se tada, da sam se zabezeknuo kada sam video koliko su malim teleskopom to izveli. Takodje sam čitao i u nekom postu ovde na forumu. Inače, svaka čast Palančanima, samo tako nastavite :-)
LjubišaŠ
0 #1 LjubišaŠ 08-03-2012 12:22
Čestitke za ovaj uspeh! Nadam se da će ih biti još mnogo.