ezgif.com gif makerPromenljive zvezde su one koje, više ili manje pravilno, menjaju svoj sjaj tokom vremena a koje se meri satima, danima, pa i godinama, s tima da ta promena nije posledica nekih pojava u atmosferi Zemlje. Od svih postojećih zvezda svega jedan posto njih su promenljive.

Promenljive su ih uočili još arapski astronomi u ranom srednjem veku. Naime, primetili su da jedna sjajna zvezda u sazvežđu Persej menja svoj sjaj periodično u razmaku od oko tri dana, pa su je nazvali Algol (vražja zvezda). 1596. godine saradnik poznatog astronoma posmatrača Tiho Brahea, Fabricius, otkrio je promenljivu zvezdu u sazvežđu Kita i nazvao je Mira (čudesna zvezda) zbog njene neobične osobine da se ponekad ne vidi na nebu. Kasnije, kada je teleskop ušao u upotrebu, utvrđeno je da ova zvezda zapravo menja sjaj i golim okom se može videti samo kada je u maksimumu svog sjaja dok se u minimumu može vidi samo teleskopom.

Great Nebula in Carina crop

Kako je vreme prolazilo otkrivano je sve više promenljivih zvezda, neke golim okom, a mnogo više teleskopima, određivane su zatim njihove krive sjaja i periodi tako da se mogla izvesti podela promenljivih zvezda u nekoliko klasa. Danas je poznato više desetina hiljada ovih zvezda, a stalno se otkrivaju nove.

Promena sjaja zvezde može biti upadljiva, ali i sasvim neprimetna za ljudsko oko. U tom slučaju promena sjaja se može opasiti samo fotometrom. Pomena sjaja može biti u pravilnim intervalima, ali i sasvim iznenadna.

Podela

• Fizički promenljive zvezde: menjaju sjaj usled fizičkih procesa u samoj zvezdi, i one se dele u tri podgrupe:
    • Pulsirajuće promenljive zvezde: su zvezde koje se skupljaju i šire (pulsiraju) s periodom od nekoliko dana ili meseci.
    • Eruptivne promenljive zvezde: odlikuju se izbacivanjem materije u obliku erupcije što za posledicu ima povećanje sjaja određenih područja na zvezdi. Neke ispuštaju oblake ugljenika koji ih iznenada zaklone.
    • Kataklizmičke promenljive zvezde: zvezde koje jako promene sjaj nakon što dožive neku naglu, veliku promenu. Među njih ubrajamo nove i supernove.
  • Eklipsno i rotirajuće promenljive zvezde: menjaju sjaj usled spoljnih uzroka, koji mogu biti rotacija ili pomračenja zvezde. Ovde imamo dve podgrupe:
    • Eklipsno promenljive zvezde: to su dvojne zvezde čije se komponente u sistemu kreću u ravni posmatrača na Zemlji tako da na delu putanje periodično prekrivaju jedna drugu. Promenu sjaja može i da izazove i planeta što je jedna od metoda pronalaska vansolarnih planeta.
    • Promenljive zvezde usled rotacije: njihova je površina neravnomerno prekrivena ogromnim pegama sličnim Sunčevim, i rotacijom zvezde pojavljuju se različite grupe pega, pa se zvezdin sjaj menja.

Ove podgrupe se dalje dijele na pojedinačne tipove zvezda koje su ime dobile po svojem prototipu, karakterističnom predstavniku.

Prema Vidipediji