Projekt praćenja ove zvijezde se nastavlja. Ako ste zaboravili ili ste tek sada saznali za to, preporučam vam da prvo pogledate ovdje, tu sam opisao Barnardovu zvijezdu, vidjet ćete zašto se tako zove, tko je prvi opazio njezino brzo kretanje na nebu i još nekoliko zanimljivosti o njoj.

Pa da vidimo kako je prošlo drugo snimanje. Kako sam napisao tamo na kraju, "...odlučio sam svake godine u mjesecu srpnju snimiti isti dio neba kako bi se vidjelo koliko se zvijezda pomiče na nebu u odnosu na druge zvijezde. Metodologija snimanja će biti ista kao i ova kako bi rezultati međusobno bili usporedivi."

slika1

I eto, snimio sam je i ove godine drugi puta po redu. Sada sam krenuo sa snimanjima malo ranije zbog Mjeseca koji je već bio u prvoj četvrti. Kako me ne bi ometao u snimanjima, nije bilo razloga da čekam dulje jer bi se situacija samo pogoršavala. Stoga sam Barnardovu zvijezdu snimio već početkom mjeseca srpnja. Metoda je bila potpuno ista kao i prošle godine, isti teleskop, ista kamera, iste postavke, isti način obrade. Na taj način sam osigurao da usporedba bude što točnija i lakša za prikaz.

slika2

Sada ovdje možete vidjeti kako je to izgledalo. Na prvoj astrofotografiji vidite položaj Barnardove zvijezde u zviježđu Zmijonosca. Druga astrofotografija prikazuje neposrednu okolinu zvijezde. Ni na jednoj ne možemo vidjeti pomak. Da bismo to mogli, trebamo te dvije astrofotografije "blinkati" odnosno periodično naizmjence prikazivati isti kadar kako bi se vidjele promjene. Nekada su astronomi za te potrebe koristili uređaj koji se zvao blink komparator. Bio je sposoban prikazivati dvije staklene ploče sa snimcima neba i projicirati njihovu sliku naizmjenično. Danas za te potrebe imamo računala koja mogu raditi to isto.

Barnardova zvijezda

E pa evo ga, na ovoj animiranoj astrofotografiji možete lijepo vidjeti pomak Barnardove zvijezde u razmaku od točno godinu dana. Slijedeće godine opet ću ponoviti snimanja pa da vidimo kako će ova nebeska zvijezda "trkačica" izgledati s novim rekordom. 😊

Author: Danijel Reponj
DANIJEL REPONJ Valsnik i urednik popularnog astronomskog sajta Zvjezdarnica.com. Danijel o sebi: http://www.danijel.info/webmaster/index.html zvjezdarnica_com

+1 #2 Danijel Reponj 14-07-2022 16:10
Hvala Rajko! :-)

Dobro ste uočili te svjetleće piksele. Riječ je o digitalnim artefaktima koji su nastali u procesu obrade i nisu dio izvornih snimaka. Zato i jesu tako oštri i svijetli pa se na prvi pogled vidi da "odskaču" od onoga što je na slici. To su tzv. hot pixeli koji su sastavni dio svake fotografije. Uglavnom se uklanjaju softverski prilikom obrade, a dovršavaju ručno. Ja sam taj zadnji korak preskočio jer sam smatrao da nije bitan za finalni rezultat. Ali vi imate dobro oko, pažljivo ste pregledali fotografiju i drago mi je da ste ih našli. :-)
Rapaic Rajko
+1 #1 Rapaic Rajko 14-07-2022 13:14
Cestitam na clanku i snimanju, sjajan posao.
E sad, ja kao laik moram da pitam: da li je normalno i da se na snimcima neke zvezde vide, odnosno ne vide?
Konkretno:
1. skroz na dnu blinkajuce slike (malo desno od centra) se vidi tackica koje na drugoj slici nema; nije ispod donje granice slike, trebalo bi da se vidi jos malo vislje; no, nje nema.
2. pogledajte zvezdu gore levo (malo vise od 45 stepeni) od Barnardove zvezde; u njenom okruzenju takodje ima tackica koja se na drugoj slici ne vidi.