Objekat otkriven 6. januara ove godine od strane tima Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) dobio je kometsku oznaku P/2010 A2 (LINEAR). Odmah je utvrđeno da se objekat kreće po orbiti sa malim periodom, tj. da je „periodičan" (odatle oznaka „P/"), i da se orbita nalazi u glavnom asteroidnom pojasu. Proteklih par godina je otkrivena nekolicina objekata u asteroidnom pojasu, koji imaju slabu i/ili povremenu kometsku aktivnost i oni se nazivaju komete glavnog (asteroidnog) pojasa (MBC - main-belt comets).

Ono što je za trenutak zbunilo stručnu javnost je to što se cela orbita nalazi unutar linije od 2.7 astronomske jedinice (rastojanje u perihelu je samo 2.0 a.j.), gde je sublimacija vodenog leda brza i neminovna, što za posledicu ima da su sva takva tela davno izgubila vodu, ako su je uopšte i sadržavala. Postavljeno je pitanje šta je moglo izazvati „kometsku" aktivnost.

Nova istraživanja pokazuju da je najmanje 60% asteroida nastalo u katastrofalnim sudarima, i da je to način na koji su se formirale familije asteroida, a pretpostavlja se da se i sada dešavaju sudari. Naravno da su sudari manjih objekata znatno češći,  jer su takvi objekti i znatno brojniji.

Slike sa Hablovog teleskopa su pokazale da je oblak prašine čudnog oblika. Uočen je i asteroid u blizini tog oblaka, čije se dimenzije procenjuju na 150m. Svima je bilo jasno da se pred nama odigrava rasplet sudara dva asteroida.

P2010A2-1-480
Kliknite na sliku

Oblak prašine se i dalje može posmatrati. Na slikama dobijenim sa teleskopa prečnika od 350mm i ekspozicijom od svega 10min (uz sve probleme sa fokusiranjem, nemirnom atmosferom, i naznakama magle koja se navlačila u planinama Novog Meksika) može se u centru videti mala „svetla" traka. Površinski sjaj ove trake je svega par procenata od prirodnog sjaja neba!

P2010A2-2-480
Kliknite na sliku

Prva slika je prikazuje izgled objekta kada su softverski slike sabrane tako da se preklapaju zvezde, dok je kod druge slike izvršena korekcija za kretanje objekta na nebu u toku posmatračkog intervala.

Igor Smolić
Author: Igor Smolić
Zaljubljenik u astronomiju i kritičar opšte prakse. Magarca nije jahao preko 30 godina.