Planete

Velika debata o planetima

pluton haron midSve od 2006. godine, kada je na zasjedanju Međunarodne astronomske unije (International Astronomical Union) izglasano da Pluton više nije planet, vode se žustre debate o toj temi. Plutonu je donekle vraćen ugled time što su njemu slična tijela u vanjskim predjelima Sunčeva sustava nazvana skupnim imenom plutoidi. No mnoge je astronome svo to vrijeme zbunjivala prije svega definicija planeta koja je zapisana pri IAU. Sad su planetolozi sa Planetary Science Institute pripremili novu definiciju planeta.

Opširnije: Velika debata o planetima

Write comment (0 Comments)

Otkud planetama ta imena?

Venera boginjaPriča o nazivima planeta počinje u Starom veku, dakle, pre nekoliko hiljada godina kada su drevni astronomi Haldeje zapazili da se neke zvezde, za razliku od ostalih, kreću po nebu, a što se može uočiti tokom nekoliko noći posmatranja. Te zvezde su drevni Grci nazvali “planete” (ἀστήρ πλανήτης (astēr planētēs), ili πλάνης ἀστήρ (plánēs astēr) što u prevodu znači «zvezde lutalice». Ako imalo poznajete astronomiju ovo ste sigurno pročitali nebrojeno puta ali morao sam to da kažem jer tako ide priča.

Opširnije: Otkud planetama ta imena?

Write comment (4 Comments)

Zašto planete kruže oko Sunca suprotno od kazaljke na satu?

KretanjePlaneta

Jedno od pitanja koje muče čitaoce širom sveta jeste: zašto planete oko Sunca idu u smeru suprotnom od kazaljke na satu. A uz to se još Sunce oko centra galaksije kreće u suprotnom smeru, dakle baš kao što i kazaljke na satu ide oko svog centra!

Opširnije: Zašto planete kruže oko Sunca suprotno od kazaljke na satu?

Write comment (0 Comments)

Koliko dugo bi ste živeli bez skafandra na….

planete

Znamo da je to u većini slučajeva krajnje nemoguće, ali ipak je interesantno malo razmisliti o tome koliko dugo bi čovek, bez skafandra, preživeo na površini Sunca i planeta. Ovakva razmišljanja nam otkrivaju koliko su druga mesta u Sunčevom sistemu strašna za nas ili koliko smo mi ,ljudi, osetljivi na promene uslova života.
Krećemo:

Opširnije: Koliko dugo bi ste živeli bez skafandra na….

Write comment (3 Comments)