Asteroid 2005 YU55 će proleteti blizu Zemlje na udaljenosti od oko 324 600 km, odnosno 0,85 rastojanja Zemlja – Mesec. Nabliži nama će biti 8. novembra 2011.godine. Spada u relativno velike asteriode, a prečnik mu iznosi 400 metara.

Arecibo_Observatory-M

Arecibo Observatory/Michael Nolan (19-21. april 2010)

Prvoformirani sistem klasifikacije asteroida je i danas u upotrebi, a izgleda ovako:

• Asteroidi tipa C – tamni ugljenični objekti
  • Asteroidi tipa S – kameniti tj. silikatni objekti
  • Asteroidi tipa U – objekti koji nisu mogli da se klasifikuju ni kao C ni kao S objekti

2005 YU55 ima površinu tamniju od uglja, pa prema tome pripada asteroidima tipa C. Asteroid će pratiti radioteleskopi Goldstone i Arecibo. Praćenje će početi 4. novembra i nastaviće se do 10. oktobra.  2005 YU55 je čest gost u blizini Zemlje, ali će ove godine biti najbliži u proteklih 200 godina.

Ispod je animirana ilustracija kako će izgledati njegova putanja 8-9 novembra 2011. godine u odnosu na sistem Zemlja – Mesec. Tada će dostići magnitudu 11, što znači da neće biti vidljiv golim okom. Međutim, moći će da se vidi amaterskim instumentima a jedino će biti problem njegovo praćenje jer će se kretati veoma brzo u odnosu na ostale objekte.

Putanja_-_NASA_-_Near_Earth

Putanja (NASA - Near Earth Object Program) - kliknite na sliku

Otkriven je otkriven 28. decembra 2005. godine, a za otkriće je zaslužan Robert McMillan iz Spacewatch Program-a u Arizoni. Napravljen je i snimak ovog asteroida 19-21. aprila 2010. godine, pomoću radio teleskopa Arecibo, na kome se vidi njegov sferni oblik, kao i da je veoma taman.

Koliku štetu, ovakav asteroid, može napraviti u slučaju udara u Zemlju?

Kroz atmosferu Zemlje bi prošao neoštećen, a pri udaru u tlo stvorio bi krater dubine od preko 3 km. Zona razaranja bi pelazila nekoliko desetina km od mesta udara, dok bi izbačeni materijal leteo do udaljenosti od 10 km od kratera. Ipak, ovakva predviđanja pre svega zavise od specifične gustine asteroida, kao i od brzine i ugla pod kojim ulazi u atmosferu. Uglavnom, za razliku od asteroida od 1000 m i više, ovakavo telo bi izazvalo katastrofu lokalnih razmera.

Ono što je često bitno napomenuti jeste da ovaj asteroid neće imati nikakav uticaj na Zemlju i nas. Već su na internetu počele da kruže priče kako nam se približavaju crni dani i sl. i iz tog razloga je ova napomena.

Približavaće se iz pravca Sunca i biće pogodan za posmatranje u vidljivom delu elektromagnetnog spektra, kao i blizu infracrvenog dela spektra, a ovako će izgledati njegova putanja gledano sa strane na sistem Zemlja – Mesec i ravan ekliptike:

Pogled_sa_strane_-_NASA

Pogled sa strane ( NASA - Near Earth Object Program)

Spada u potencijalno opasne objekte, ali kako kažu NASA-ini stručnjaci nema opasnosti da će se Zamlja sudariti sa ovim nebeskim telom barem još 100 godina. Nakon ovog događaja neće (po trenutnim saznanjima) biti ovako bliskih susreta sve do 2028. godine kada će asteroid (153814) 2001 WN5 proći na udaljenosti od 0,65 udaljenosti Zemlja – Mesec.

Iako će ovo biti promašaj, ne znači da negde tamo gore ne postoji prava opasnost koja može dovesti do katastrofe. Ono što često govore astronomi širom sveta, a što se tiče udara asteroida, jeste: Nije pitanje AKO, već KADA?

Treba posmatrati nebo!!!

Više o ovom i drugim rizičnim asteroidima pogledajte ovde.

Kratka priča o asteroidima