Kometa 73P/Schwassmann–Wachmann (mi bismo rekli 73P/Švasman-Vahman), je periodična kometa (periodično se pojavljuje na našem nebu). Pronađena je 2. maja 1930. godine, njen afel (najudaljenija tačka od Zemlje) je na 5,2107 AJ, a perihel (najbliža tačka) na 0,9721 AJ, kreće se pod uglom od 11,237 stepeni, ime nosi po dvojici astronoma sa hamburške opservatorije koji su je i otkrili itd. dolazi nam ponovo u posetu ove godine 25. avgusta. Interesantna je jer je 1995. godine počela da se raspada!

Comet Schwassmann Wachmann 3 Spitzer space telescope NASA
Infracrvena fotografija raspada komete iz 2006. godine

Ova dezintegracija je počela usled zagrevanja komete kada je kometa te godine ušla u unutrašnji Sunčev sistem.

Comet Schwassmann Wachmann 3 Hubble space telescope NASA e1648478650675
Hablova slika raspadnjute komete iz 2006.

Kometa je jedno vreme bila izgubljena da bi je astronomi zatim ponovo našli.

Orbitalni period komete je 5,4 godine, a Zemlji se približava svakih 16 godina.

Kometa se razbila na četiri velika dela koja su dobila oznake 73P a, b, c i d. Od marta 2006. teleskop Habl uočava na desetine fragmenata ove komete. Kometa nastavlja da se raspada i danas je poznato 68 njena fragmenta.

Ova kometa je matično telo meteorske kiše Tau Herkulida. Te 1930. godine kada je kometa počela da se raspada primećeno je na stotine meteora u minuti. Vreme ove meteorske kiše je od 19. maja do 19. juna.

Tau Herculids

Ima predviđanja da će ove godine i to 31. maja u 5 sati po UT ova kiša prerasti u pravi pljusak sa neuobičajeno velikim brojem meteora. Neki čak predviđaju i čitavih 150.000 u jednom satu što je neprijatno mnogo. Bilo je tokom proteklih vremena siromašnijih pljuskova kada su posmatrači izjavljivali da su imali veran osećaj da se kreću kroz zvezde te da su morali da se prihvataju za okolne predmete.

Dodaćemo ovome samo da postoje i druge prognoze pika koje se međutim od pomente razlikuju za svega +- 20 minuta.

Niko zapravo ne zna pouzdano šta će biti ove godine: kada će biti pik i koliko će se meteora pojaviti na nebu. Očekuje se ipak da će ovi meteori biti spori (jer „vijaju Zemlju“, tj. kreću se iza nje), a ti nisu mnogo sjajni – što se predviđa i za ove meteore. Mesec će biti svega jedan dan star, što znači da se neće videti te da tako neće ometati posmatranje.

Ako se prognoze obistine i pik bude u 5 UT (što je kod nas 6 sati) onda mi nećemo videti glavnu navalu meteora jer će u to vreme Sunce već uveliko odskočiti nad horizontom (ono tog dana izlazi u 4:57). Ali to samo znači da sa posmatranjem treba početi znatno ranije, bar nekoliko sati. Nećemo videti najveću predstavu, ali ako se pomenute prognoze obistine ipak ćemo videti obilje meteora, svakako više nego ikada u poslednje dve ili tri decenije.

Treba napomenuti da izvesne nejasnoće oko ove komete i meteora koje ona proizvodi dolaze pod uticajem Jupitera koji je proteklih decenija poremetio putanju komete.

Possible Tau Herculid Meteor Storm Map
Radijant ovih meterora biće nad glavma ljudi iz Kalifornije.