Stotine meteora kao razlog za ranije buđenje u petak 22. novembra

skupina meteora ulazak u atmosferu

Noćno je nebo prepuno zanimljivosti pitanje je samo znamo li što, kada i kamo gledati. Istina nerijetko J je to najbolje u kombinaciji sa makar osnovnim poznavanjem astrognozije i orijentacije u prostoru a nije naodmet niti korištenje dalekozora ili teleskopa. Astronomi su tu u prednosti pred laicima, no svemir nije tu samo zbog i za astronome pa i oni koji su na „Vi“ sa zvijezdama imaju prigode uživati u nebeskim predstavama.

Predstava

Čini se kako se jedna poprilično upečatljiva nebeska predstava za uživanje golim okom sprema za petak 22. novembra u ranim jutarnjim satima. Meteori svakodnevno ulaze u Zemljinu atmosferu i tu izgaraju. U normalnim uvjetima golim okom tijekom jednog sata možemo prosječno vidjeti 3-4 meteora. Za vrijeme kada Zemljinu orbitu presjecaju meteorske skupine taj se broj i više nego udeseterostruči. Sredinom ljeta (Perzeidi) i tik u zimu (Geminidi) čak i oni koji sasvim slučajno pogledaju u nebo svjedoče svjetlećim tragovima koji bljesnu među zvijezdama.

Alpha Monocerotids 2014

Kalkulacije

Peter Jenniskens iz SAD (istraživač pri SETI institutu NASAina Ames Research Center) i Esko Lyytinen iz Finske (Finnish Fireball Network) objavili su kalkulacije o izglednom, kratkotrajnom (15 – 45 min) enormnom povećanju aktivnosti meteorske skupine Alpha Monocerotids ujutro 22. novembra 2019.

Jenniskens i Lyytinen preporučuju odlazak na promatranje meteora petak 22. novembra najkasnije u 05:15 po našem vremenu (UT+1). Slične situacije nebeske mehanike kada se Zemlja našla na putu ovoj meteorskoj skupini dogodile su se 1985. i 1995. Cijeli „meteorski show“ trajati će veoma kratko, svega 15 do 45 minuta. Proračuni i najave ovakvih događanja temelje se na širokoj lepezi astronomskih istraživanja. Radi se o jako velikom broju podataka koji se objedinjavaju te svaka, pa i najmanja odstupanja istih u konačnici mogu dovesti do značajne razlike u teoriji i praksi. Ne bi bilo prvi puta da očekujemo spektakl a on izostane.

Preporuka

Naša je preporuka da se u petak 22. novembra probudite koju minutu prije pet sati ujutro, toplo obučete, uzmete čaj i izađete na otvoreno pod zvijezdano nebo i tijekom desetak minuta priviknete oči na mrak (ne gledajte u ekrane mobitela, vaše se oči tako ne mogu akomodirati na mrak!). Ukoliko su astromatematičari u pravu svjedočiti ćete pravoj navali od 400 meteora na sat (ZHR 400) čije će ishodište biti nedaleko sjajne zvijezde Procion  nad jugozapadnim horizontom. Meteori će odande izljetati u svim smjerovima na nebu.

Porijeklo

Porijeklo meteorske skupine Alpha Monocerotids nije poznato, smatra se kako su to ostaci dugoperiodičnog kometa od prije pet tisuća godina. Svjetleći tragovi koje ovi meteori prouzrokuju vrlo su kratkotrajni obzirom na brzinu ulaska u atmosferu od preko 60 km/s! Mjesečina tog jutra neće smetati a Sunce izlazi nešto poslje sedam sati (07:10 UT+1, Vidulini Observatory, centralna Istra).

Posluže li nas vremenske prilike zaista nema razloga da se zadnjeg radnog dana narednog tjedna ne probudimo nešto prije nego inače i uživamo u nebeskom vatrometu. Ekološki je, ne plaši ptice a bude li sve prema očekivanjima na posao ćemo doći puni preljepih dojmova te sa osmjehom na licu krenuti put vikenda.

Alpha Monocerotids 2019 radijant