Djelići Halleyeva kometa kao zvijezde padalice u noći sa utorka na srijedu

20200505 Eta Aquarids

Noćas, preciznije sutra (06. maja) rano ujutro prije svitanja, ranoranioci će uz uvjet povoljnih meteo uvjeta imati priliku vidjeti zvijezde padalice skupine Eta Aquaridi.

Ni prva ni zadnja skupina meteora tijekom godine čiji komadići u srazu sa visokim slojevima Zemljine atmosfere ostavljaju kratkotrajne svjetleće tragove među zvijezdama. Obzirom na nepovoljan položaj radijanta (ishodišta) meteora predviđanja su kako će golim okom biti vidljivo tek desetak, petnaestak meteora u sat vremena. Znatno bolju opažačku poziciju imaju stanovnici južne polutke. Ipak, vrijedi ustati prije svitanja.

Ova skupina porijeklo vuče od ostataka poznate Halleyeve komete (1P/Halley), prve komete koju su astronomi matematički shvatili i pouzdano izračunali njezinu putanju i cirkularno vraćanje svakih 76 godina (E. Halley). Drugi razlog za ranije dizanje iz kreveta je taj što nas poviše jugoistočnog horizonta očekuje planetarni trio; Jupiter, Saturn i Mars. Gledaju li prozori Vašeg doma prema istoku, jugu skuhajte čaj ili kavu, udobno se smjestite i uživajte u stvarnom svemirskom prizoru “na izvolite”. Uostalom sa meteorima se nikad nezna. Svakih 12 godina Jupiter poremeti raspodjelu meteorskog vlakna. Rezultate toga vidjeti ćemo noćas, odnosno ujutro prije svitanja. Na ponovni dolazak Halleyeve komete morat ćemo se strpiti do 2061. Hmm, zar nije treća Odiseja u svemiru pozicionirana upravo na tu godinu!?