Triton je najveći Neptunov mesec i jedini je veliki prirodni satelit u Sunčevom sistemu koji kruži u suprotnom smeru od rotacije svoje planete (za takvo kretanje kažemo da je retrogradno).

Triton

Prečnik: 2.706,8 km
Masa: 2.14 × 10^22 kg (29,.1%  Meseca)
Orbitira: Neptun
Orbitalo rastojanje: 354,759 km
Orbitalni period: 5,9 dana
Površinska temperatura: -235 °C
Otkriven: 10. oktobra 1846.
Otkrio ga je: William Lassell

TritonZemljaMesec
Mesec, gore levo, ispod je Triton, a desno Zemlja (u srazemri).

Triton je zamrznuta zemlja čuda, sastavljena od niza vrsta tla. Na svojoj ledenoj površini Triton ima kratere, gejzire i brojne neravnine koje, kažu neki astronomi, podsećaju na koru dinje. Sve to govori o burnim aktivnostima unutar satelita, pa i o kriovulkanizmu kojim se na površinu izbacuje unutrašnji materijal ovog tela.

Gejziri Tritona izbacuju gas azota u dugačke mlazeve koje se uzdižu do 8 kilometara u vis, zatim se taj materijal smrzava i pada na tlo. Kao rezultat toga, jeste veoma tanka atmosfera Tritona sastavljena od azota, izmešanog sa metanom i prašinom. Južna polarna kapa Tritona prekrivena je smrznutim azotom i metanom. Nije jasno, ali moguće je da postoji i severna polarna kapa ovog satelita.

Triton dobro reflektuje čak i ono malo Sunčeve svetlosti koje dospeva do njega tako da je vrlo hladan. Na njemu vlada temperatura od -240 stepeni Celzijusa čime spada u najhladnija tela Sunčevog sistema.

Triton ima kameno jezgro i koru koja se sastoji uglavnom od vodenog leda. Moguće je da ispod ledene kore postoji okean bljuzgavice ili tečne vode.

Oko svoje matične planete, oko Neptuna, Triton kruži retrogradno, a to znači da se kreće suprotno od rotacije Neptuna oko svoje ose. Moguće je da je do takvog kretanja došlo zato što Triton zapravo zarobljeno telo. Po ovom scenariju planeta Neptun je u prošlosti gravitacijom privukao Triton i uvukao ga u svoje gravitaciono polje. Verovatno zato Triton ima naglašeno ekscentričnu orbitu.

Triton se oko Neptuna kreća slično kao i naš Mesec oko Zemlje, tj. svojoj planeti uvek okreće jednu istu svoju stranu.

Tirotn će ograničeno vreme biti Neptunov satelit. On se sve više približava Neptunu i za oko 3,5 milijardi godina gravitacija planete će ga razoriti. Tada će se Triton razvejati oko planete u vidu prestenova.

Jedina letelica koje je u prolazu posetila Triton jeste Voyager 2. Bilo je to 1989. godina. Za sada ne postoje planovi za slanje neke sonde ka Tritonu.

Podaci prema Space Facts i Vikipedija