https://www.spaceweather.com/ nam izvještava da se jučer dogodio jedan žestoki izbačaj mase iz korone Sunca (engl. krat. CME), ali na onoj njegovoj strani koja se u ovom času sa Zemlje ne vidi. Sudeći po simetričnosti izbačaja, zabilježenog koronografom LASCO C3 u NASA/ESA-inoj svemirskoj letjelici SOHO, materijal je izbačen približno iz sredine Sunčevog diska, ali s one druge strane. Oblak nabijenih čestica je izletio sa Sunca rijetko viđenom brzinom, većom od 3000 km/s. Priložena animacija, sastavljena od stotinjak slika koje je LASCO snimio jučer i danas, prikazuje taj izbačaj koji je započeo u približno 5 sati izjutra po našem vremenu. Kao i uvijek na tim slikama, Sunca je pokriveno okruglom maskom, a njegov položaj je naznačen bijelom kružnicom ucrtanom na nju.

GdeJeNeptun

Sjajna točka desno dolje od Sunca je Merkur, koji se upravo približava položaju gornje konjunkcije. Taj je planet sada otprilike najdalje od nas što uopće može biti, ali on je sada i vrlo sjajan. Naravno, zbog prividne blizine Suncu, nije ga moguće vidjeti. On je najsjajniji upravo kada je najdalje od nas, tamo negdje iza Sunca. Osim što je tada u fazi uštapa, ovih mu dana sjaj povećava i tzv. opozicijski efekt (engl. opposition surge). Kako se na nebu približava Suncu, tako mu se sjaj naglo povećava. Najveći će biti kada se 18. ožujka nađe u konjunkciji sa Suncem. Sjaj mu se ovih dana mijenja na sljedeći način (u prvom stupcu su datumi, a u drugom sjaj):

12. -1.3
13. -1.4
14. -1.5
15. -1.6
16. -1.7
17. -1.8
18. -1.9
19. -1.8
20. -1.8
21. -1.8

(Što je broj (magnituda) manji, to je sjaj veći.)

Ali na ovim SOHO-vim slikama, Merkur nije jedini planet! Vidi se ne njima i Neptun, no za njega prepoznati trebate konzultirati neki planetarijski program... i biti vrlo oprezni. Naime, na svim tim slikama ima puno točkica koje nisu ni zvijezde, ni planeti, a ni kometi. One su samo šum kojega proizvedu udari čestica u detektor kamere. Mogu prilično zbuniti, ali da ih se prepoznati jer se isti šum ne javlja na više slika.

Na slikama koje prilažem nakon animacije, položaj Neptuna je označen crvenim kružnicama, dok su položaji dviju zvijezda u njegovoj blizini istaknuti strelicama žute, odnosno svjetloplave boje. Treća, četvrta i peta slika su povećani detalji druge, cjelovite SOHO-ve fotografije. Od tih manjih slika sam sastavio i malu animaciju. Takve animacije jasno pokazuju što je na tim sličicama šum, a što su stvarni objekti. Posljednja slika je karta generirana pomoću Starry Night Backyarda. Na njoj su naznačeni i sjajevi Neptuna i dviju referentnih zvijezda. Merkur je u ovom trenutku oko 6250 puta sjajniji od Neptuna! (Mekur je sjajem upravo nadmašio zvijezdu Sirius, ali, još jednom, od Sunčevog sjaja ga se ne može vidjeti.)

Nepuni dan nakon što i sam Neptun prođe položajem konjunkcije sa Suncem, ova dva planeta će se ovog četvrtka mimoići na našem nebu.

NASA/ESA