Kako je „Cassini“ štitio motore od meteoroida?
Uređaj za zaštitu motora je bila poluloptasta višeslojna izolacija postavljena na pokretni ram prečnika 2 metra koji je mogao da se otvara i zatvara. Kada je zaštita zatvorena, njena maksimalna debljina je iznosila samo 25 cm. Ova zaštita je imala prvenstveni zadatak da štiti motore od pogubnog uticaja mikrometeoroida.
Misija "Cassini" je Nasina ekspedicija pokrenuta radi istraživanja Saturna i njegovog sistema, lansirana još 1997. godine. Ova džinovska laboratorija – na lansiranju teška 5.600 kg a visoka 6,8 metara – do danas je koštala Nasu i njene međunarodne kooperante $3,5 milijarde. Posle nekoliko produžavanja misije, za sada se pominje 2017. kao krajnja godina trajanja ove neverovatne ekspedicije. Trenutno, „Cassini" se okreće oko Saturna oko 11 AJ daleko od Zemlje. Ova sonda, koja spada u klasu Nasinih najvećih, najsloženijih i najskupljih misija (Flagship Program), odlikuje se takvom sofistikovanošću i složenošću svojih instrumenata i podsistema da predstavlja najkomplikovaniju sondu ikad posletu ka spoljnjem solarnom sistemu. Za onu čitalačku manjinu koja uvek voli da čuje nešto više o tehničkim aspektima kosmičkih misija i aparata koji su njihovi nosioci, danas bih hteo da kažem nešto više o jednom detalju broda „Cassini", koji laiku nikada ne bi pao u oči čak i kada bi bio u mogućnosti da sondu gleda sopstvenim očima. Cilj mi je da i na taj način pokušam da pokažem do koje mere su međuplanetne kosmičke sonde složeni mehanizmi, a koliko je njihova realizacija zavisna od bezbrojnih istraživanja i novih tehničkih rešenja.
Preuzmite e-knjigu u PDF formatu (21 strana, 6,92 MB) |
Pročitajte ostale e-knjige Draška Dragovića |