Sunce sa svojom svitom planeta među kojima je i naša Zemlja nalazi se na idealnom mestu u Galaksiji. Kažemo da je ono idealno jer baš to mesto omogućava da mi postojimo.

milky way arms suns location orion cygnus arm e1607508426828
Orbita Sunca kroz galaksiju označena žutim krugom. Image via NASA/ JPL-Caltech/ R. Hurt/ Wikimedia Commons.

U središtu galaksije nalazi se galaktičko jezgro sa gigantskom crnom rupom i gusto pokuvanim zvezdama. Taj prostor je ispunjen silnim zračenjem i tu života teško može biti. Tu šibaju snažni zvezdani vetrovi i svi mogući zraci od kojih neki imaju visoke energije – pa prema tome život koji bi podneo takve uslove ne možemo ni da zamislimo. Opet periferija galaksije oskudeva elementima koji su neophodni za formiranje živih organizama i tu život nema od čega da nastane. A mi smo u zlatnoj sredini između ove dve krajnosti i nalazimo se na oko 26.000 svetlosnih godina od centra galaksije. Ali gde?

Mlečni put je disk zvezda prečnika 100.000 svetlosnih godina, a debljine oko 2000 svetlosnih godina koji sadrži između 100 i 400 milijardi zvezda – ne zna  se tačno koliko. U središtu nalazi se prečka sačinjena od zvezda. Iz nje izvijaju se kraci zvezda. Ima ih četiri primarna i više sporednih. U jednom živimo mi, na njegovoj unutrašnjoj ivici između dva primarna kraka: kraka Srtrelca (Sagittarius) i kraka Perseja. Taj naš krak smo nazvali Orion-Cignus krak, ili jednostavnije Orionov krak.

Orion arm labeled with astro objects in it e1642155783403
Neki od najpoznatijih objekata u Orionovom kraku.  Image via R. Hurt/ Wikimedia Commons.

Ovaj naziv krak je dobio po svom položaju posmatrano sa Zemlje. U zimskim noćima na vedrom nebu lako možemo da uočimo gigantsko i jedno od najlepših sazvežđa koje je još u staro vreme dobilo ime po mitskom lovcu Orionu. E u tom sazvežđu, posmatrano sa naše planete vidimo mnoge svetle objekte koji pripadaju dalekim područjima Orionovog kraka.

Orionov krak je širok, kako astronomi procenjuju oko 3500 svetlosnih godina, a dug je preko 20.000.

Premoa EarthSky