Petnaest svjetlosnih godina uokolo Sunca

najblize zvijezde 15ly smNema ni par stoljeca otkako smo shvatili da su zvijezde dalje nego što smo mislili, puno dalje. Od iskrica i vatrica na nebu preko pukotina na platnu nebeskog svoda i raznih slonova, kornjača i sve druge sile navodnih objašnjenja do moderne znanosti o zvijezdama dug je put.

Danas znamo i što su i gdje su zvijezde. Zaista gdje su zvijezde koje vidimo golim okom? Sve su one u našem zvjezdanom gradu, u našoj galaktici. Ipak, naša galaktika poprilično je veliko mjesto, preko 100.000 svjetlosnih godina u promjeru. Za nabrojat sve zvijezde u njoj...auf, trebalo bi nam isuviše papira, ovaj, memorije. Space.com je nedavno objavio osvježen pregled položaja i listu zvijezda koje se nalaze u našem neposrednom susjedstvu, do nekih petnaestak svjetlosnih godina uokolo Sunca. Na toj su se listi našle 53 zvijezde (najbliža na 4.24 svjetlosnih godina, najdalja na 16.20 svjetlosnih godina.) sa 14 dosad otkrivenih ekstrasolarnih planeta.  I samo su dvije zvijezde istog zvjezdanog tipa kao naše Sunce (G), a samo je devetero njih vidljivo sa Zemlje golim okom, uključujući tu i prividno najsjajniju zvijezdu na našem nebu – Sirius.

E sad, koliko su to daleko ove nama najbliže zvijezde u nekom mjerilu koje možemo shvatiti, razumijeti, dočarati sami sebi i drugima u našim sivim stanicama moždanih vijuga? To je jako, jako težak zadatak. Pokušajmo ovako; Zamislimo da je naše Sunce umjesto promjera od milijun i četiristo tisuća kilometara zapravo sićušna glava pribadače promjera 1.4 milimetar. U tom slučaju Zemlja bi od Sunca umjesto stotinu i pedeset milijuna kilometara bila („od glave pribadače“) udaljena petnaest centimetara. Promjer Zemlje u ovom mjerilu nećemo navoditi jer bi ta vrijednost samo pokvarila prva dva podatka, dovoljno će biti spomenuti kako ni najbolje pomično mjerilo (ono mjeri desetinke milimetara) ne bi ni blizu bilo dovoljno da nam izmjeri...ma zaboravite ovu rečenicu. Stali smo dakle kod Zemlje koja bi od Sunca bila udaljena 15 centimetara. Nama najbliža zvijezda bi se po takvom mjerilu nalazila čak četrdeset kilometara  i pet stotina metara daleko od nas! O onim još udaljenijim zvijezdama da niti ne govorimo. Svemir je dakle, poprilično veliko mjesto koje je još teže pojmiti.