Umjetnički prikaz bliskog prolaska NEO objekta iznad Europe

Posljednjih mjeseci svjedoci smo veoma bliskih prolazaka asteroida pored Zemlje. Jučer nas je tako na veoma maloj udaljenosti, od svega 79.000 km, promašila svemirska stijena dimenzija 15x25 metara. Riječ je o dosad nepoznatom asteroidu 2009 FH otkrivenom od strane NASAina programa Near Earth Object Observation Program, u javnosti poznatijem pod imenom "Svemirska straža" ( Spaceguard ).

Asteroid je prošao na dvostrukoj udaljenosti od orbite geostacionarnih satelita (36.000 km od Zemlje) i shodno proračunima nije prouzročio nikakove probleme za bespilotne letjelice. Prema računalnim modelima putanja ovog asteroida neće u predvidljivoj budućnosti predstavljati opasnos za naš planet.
Astronomi su u internim razgovorima počesto raspravljali o tematici "alarmiranja" javnosti o bliskim, potencijalno opasnim asteroidima. Jedna strana smatra kako će se pravovremenim informiranjem javnosti o takvim događajima ista "zasititi" informacijama te neće niti reagirati kada jednog dana dođe do stvarne, neposredne opasnosti za Zemlju, odnosno za neku regiju koja bi bila izložena pogubnom djelovanju direktog udara nekog takvog objekta. No s druge strane prikrivanje događanja koja mogu promijeniti civilizaciju kakvu danas poznajemo, izazvati katastrofalne implikacije na gospodarstvo I društvo u cijelini bilo bi još više pogubno. Svijet je danas globalno selo, a stanovnici nisu naivni - već razumni ljudi koji itekako shvaćaju što se događa.

Slijed događanja poklapa se s nekoliko nedavnih prolazaka manjih i većih objekata na udaljenosti manjoj od udaljenosti Zemlja-Mjesec. Takvi asteroidi klasificiraju se kao objekti neposredne prijetnje za Zemlju. Razlog sve većem broju "alarma" koji dolaze od strane "Svemirske straže" ali I drugih organizacija te privatnih otkrivača nalazi se i u činjenici kako su sustavi namijenjeni potrazi za takvim objektima sve učinkovitiji I samim time produktivniji. Prije samo petnajstak godina nismo ni pretpostavljali kakve se svemirske stijene niti u kolikom broju vrzmaju u našoj neposrednoj blizini.
Don Yeomans iz NEO ureda pri NASA izjavio je kako je ovaj objekat bio dobra prilika za snimanje i praćenje kako za astronome profesionalce tako i neprofesionalce. Ovim potonjim se u službenim krugovima pridaje velika važnost pri otkrivanju asteroida, uključujući i one koje klasificiramo kao potencijalno opsasne za Zemlju (NEO objekti).

Početkom ovog mjeseca, na gotovo identičnoj udaljenosti prošao je dvostruko veći asteroid (2009 DD45). Da je kojim slučajem udario u Zemlju, oslobođena energija udara bila bi veća nego istovremena eksplozija svih atomskih bojevih glava Ruske ili Američke vojske!

U trenutku najbliže točke prolaska pored Zemlje, 2009 FH se nalazio u zviježđu Blizanaca. Njegova je sjajnos bila poput zvijezde 14 magnitude, što znači da su ga mogle pratiti mnoge neprofesionalne zvjezdarnice svijeta.

Dodatni impuls ovakvim informacijama predstavlja i nekoliko svijetlih meteora uočenih posljednje vrijeme i iznad našeg neba, kao i direktni sudar dvaju satelita sredinom veljače koji je prouzročio nekoliko stotina povećih krhotina čije se vatreno sagorijevanje u atmosferi uskoro očekuje.