Nasina vasionska letelica New Horizons je na Zemlju poslala velik broj fotografija Plutona i njegovog pratioca Harona i naučnici su se zdušno bacili u izučavanje ova dva daleka sveta. Između ostalog oni su primetili da oba tela obiluju udarnim kraterima, ali gotovo isključivo kraterima velikih dimenzija.

mali krateri
NASA/JHU-APL/SWRI/K. Singer

Mali krateri na Plutonu i Haronu su veoma retki. To astronomima govori da u čitavom Kajperovom pojasu, kome pripada i Pluton sa svojim satelitima, nema malih tela koja bi svojim udarom pravila male kratere. Koliki su to mali krateri koji nedostaju? Pa oni manji od desetak kilometara u prečniku. E sad, kako prečnik kratera zavisi (uglavnom) od veličine udarnog tela (mada, naravno, i od brzine tela, njegovog materijala i ugla udara) naučnici su došli do zaključka da u Kajperovom pojasu gotovo da i nema tela manjeg od jednog do dva kilometra. Sasvim grubo računajte da udarno telo izrije desetak puta veći krater nego što je prečnik samog udarnog tela.

Istina, neki astronomi ističu da su krateri manjih dimenzija podložniji ruiniranju, te sugerišu da je možda to uzrok što se oni ne vide na Plutonu i Haronu. Ali, s druge strane nije jasno šta bi na ova dva tela moglo da izbriše krater prečnika 10 kilometara, a da pri tom ne učini slično i sa kraterom od 11 kilometara. Na Zemlji inače kratere poravnavaju i dezintegrišu voda, vetrovi i tako dalje, ali na ovim dalekim telima nema ni vetrova ni vode u tečnom stanju.

povrsina
NASA/JHUAPL/LORRI/SwRI

Sve ovo pomalo zbunjuje naučnike i dosta menja njihovu predstavu o Kajperovom pojasu. Oni su pretpostavljali da je Kajpeorv pojas u osnovi vrlo sličan asteroidom pojasu između Marsa i Jupitera, ali sad izlazi da to nije baš tako.

Kajperov pojas jako malo poznat i da ga tek treba čestito istražiti.

Kajperov pojas - činjenice