Saturnov mjesec Enceladus već poodavno plijeni pažnju znanstvenika zanimljivostima koje se događaju na njegovoj površini. Snažni mlazevi vodenog leda koji se propinju visoko iznad njegove površine prava su geološka zagonetka. NASAina letjelica Cassini nedavno je uhvatila zanimljiv kadar ovog nevelikon nebeskog tijela u kojem, uz malo mašte, izgleda kao da na sebi ima „raketne motore“ koji ga guraju svemirom. Smatra se kako do pojava ovih zagonetnih mlazova dolazi radi geoloških procesa ispod debele ledene kore samog Enceladusa te poradi snažnih gravitacijskih sila koje na njega djeluju od matične planete – Saturna.

enceladus

Enceladus je otkrio William Herschel 1789. Njegov je promjer tek oko 500km, čak desetak puda manje od najvećeg Saturnova satelita Titana. Prekriven bijelim ledom reflektira gotovo svu svijetlost koja na njega dopire od Sunca te nosi titulu najsjajnijeg objekta u Sunčevom sustavu (kada bi gledali apsolutne odnose refleksije upadnog vs reflektiranog svijetla!). Poput našeg Mjeseca matičnoj planeti uvijek je okrenut jednom te istom stranom a nalazi se 240.000km dalje od nje.

enceladus1

Izbačaji vodenog leda i plina uočeni su prvi puta 2005. godine. Dosadašnja istraživanja i saznanja o mehanizmu njihova nastanka govore nam kao bi ispod kilometara debelog leda mogao postojati ocean tekuće vode. Mjesto je to za nove svemirske robotizirane misije u potrazi za potencijalnim oblicima života.