TRAPPIST-1

2017. god NASA je objavila otkriće neobičnog zvezdanog sistema TRAPPIST-1. Centralna zvezda je veličine Jupitera. Da je bila malo manja, ne bi započela fuzija vodonika u helijum i ne bi se upalila. Planete oko zvezde su kamene, ima ih 7 i sve su veličine Zemlje. Tri od njih su u naseljivoj zoni (zoni tečne vode na površini planete). Bliže planete mogu imati vodu u atmosferi, a dalje u obliku leda na površini.

Slika 1. Ilustracija čudesnog zvezdanog sistema TRAPPIST-1 koji se sastoji od 7 kamenih planeta, verovatno sa vodom na površini ili u atmosferi, koje su po veličini bliske Zemlji.

Istraživači univerziteta u Vašingtonu 2019. god. su simulirali stanje na svakoj od 7 planeta. Došli su do nalaza da TRAPPIST-1e može da ima vodu na površini, i dosta kiseonika u atmosferi i da može da podrži život kao na Zemlji. TRAPPIST-1b je pretopao da bi bio gostoljubiv. TRAPPIST-1c i TRAPPIST-1d primaju više energije od svog sunca nego Venera i Zemlja od našeg Sunca. Spoljnje planete TRAPPIST-1f, TRAPPIST-1g i TRAPPIST-1h su verovatno zaleđene, zavisno od toga koliko vode je nastalo prilikom njihovog stvaranja.

Slika 2. Nalazi pokazuju da TRAPPIST-1e verovatno ima vodu na svojoj površini i kiseonik u atmosferi.

Sve planete su otkrivene gledanjem njihovog prelaza preko diska centralne zvezde i koliko i kako zaklanjaju svetlost. Najbliža planeta obiđe svoje sunce za 1,5 dan a najdalja za 18 dana. Kompletan planetarni sistem Trappista 1, kada bi ga smestili u naš solarni sistem, stao bi unutar Merkurove orbite. Vrlo neobičan sistem. Blizina suncu ne smeta postojanju vode jer je sunce malo i hladnije od našeg. Za sada se nema teorija kako je nastao takav zvezdani sistem.

James Webb

Ono što je sigurno je da će svemirski teleskop James Webb (Džjems Veb) razrešiti mnoge dileme oko ovog interesantnog sistema. Njegovo lansiranje posle godina i godina odlaganja planirano je za oktobar 2021. god. a troškovi njegove izrade su dogurali do 7,8 milijardi dolara. U svakom slučaju teleskop koji će nam otkriti nova čuda. Teleskop će po talasnim dužinama razlagati svetlost koju prima, tj. radiće spektroskopiju kojom će moći da odredi sastav atmosfere na planetama.

Zanimljive činjenice oko Trappista-1

1. Starost zvezdanog sistem se procenjuje na 5,4 do 9,8 milijardi godina. Naš sistem je star oko 4,5 milijardi.

2. Ako detektujemo život na nekoj od planete tog sistem, to bi bila potvrda da život nastaje iz osnovih elemenata, kada se skupe uslovi, i da je česta, a ne retka pojava u svemiru.

3. Planete u ovom sistemu su tako blizu da biste sa površine jedne planete jasno mogli videti kružni oblik susedne kada je najbliža. Baš onako kako se u stripovima predstavlja nebo nekih dalekih svetova.

Slika 3. Ako biste se nalazili blizu planete TRAPPIST-1f (gore desno) ovakav biste imali pogleda na neke od ostalih planeta sistema Trappist.

TRAPPIST-1 je u našem zvezdanom susedstvu, daleko je od nas samo 40 svetlosnih godina u sazvežđu Vodolije. Ako se pokaže da su planete gostoljubive, sa vodom na površini i kiseonikom u atmosferi, možda će taj planetarni sistem biti jedna od prvih stanica kolonizacije Mlečnog puta.

Izvori: