C/2020 F3

24 sata od jutra 11. do jutra 12. jula

Rano ujutro 11. 07.2020. lovio sam kometu sa terase ispred ureda na umjetnom otoku u Pulskoj luci (ACI marina Pula). Pogled na tisućljetni Amfiteatar i stoljetna zdanja Austrougarske monarhije s zvjezdanom pozadinom bili su predobra uvertira u osunčani, pretopli dan, dan kada smo obilježili desetu obljetnicu lansiranja prve atmosferske bespilotne letjelice - HISTRION 2. U predvečerje pristigli su oblaci, padaline, munje i gromovi namrštenog sivila neba duboko u noć. Pred jutro, 12.07.2020. nebo iznad Vidulini doživjelo je preobražaj. Točkice kišnih kapi zamjenile su svjetleće točkice mnoštva zvijezda. Vedrinu neba ispunili su sjajni odrazi kuglastih, ne munja već, tijela Sunčeva sustava. Na jugozapadu šepurili se tako Jupiter i Saturn, negdje oko meridijana dva “M”, Mjesec i Mars a na jugoistoku Venera si pronašla pravo pravcato zvjezdano društvo. Premoćno i predobro za jedan kadar ljudskih očiju. A tek pogled nad horizontom u pravcu sjeveroistoka sa repaticom glasno i jasno vidljivom golim okom.. Kometski rep ispuni vidno polje dalekozora 8x60, tri ccd-a mobitela Hauwei P20 iz ruke i bez imalo truda oko namještanja parametara fotografiranja olako zabilježe zvijezdu s repom. Nebeska je konstanta učestala promjena. Povremeno je taj jednonoćni postav toliko markantan da ostavlja bez daha.

Izađite pod zvjezdano nebo između tri i pol i četiri i pol ujutro. Četiri sjajna planeta, Mjesec, mnoštvo zvijezda, ranojutarnje sivilo koje svake naredne minute mutira u koloritno svitanje i komet NEOWISE kao poslastica dobitne kombinacije u vidu zvijezde repatice koju golim okom vidimo svakih desetak, dvadesetak  godina ili i rijeđe.

Putanja ove gromade, dvadesetak puta većeg volumena od Učke ponovo će ju dovesti u blizinu Zemlje za tri i pol puta više nego što je proteklo vremeena od kada su Rimljani u Pulskoj luci sagradili veličanstveno zdanje – Arenu. Komet NEOWISE otkriven je krajem ožujka od strane svemirskog teleskopa po kojem je i dobio naziv. Astronomska oznaka istog glasi C 2020 F3. Jednog dana u dalekoj budućnosti čovječanstvo će takve objekte koristiti kao pokretne benzinske crpke za svoje svemirske brodove. Do tada, preostaje nam da ne “hodamo maleni ispod zvijezda”..