Ima jedan mali grad u Podravini, koji nije svjestan što se ovih noći događa na nebu, iznad njegovih krovova. Dok njegovi stanovnici snivaju snom pravednika, snivajući svoje blažene snove, na zvjezdanom se nebu pojavio jedan vrlo rijetki gost. Riječ je o kometu, u narodu poznatom kao zvijezda repatica. I ovo je sasvim pristojan nebeski reponja, iako blijeda slika onoga koji se vidio u punoj raskoši 1997. godine.

HaleBop
Komet Hale-Bopp, snimljen na virovitičkom trećem ribnjaku. Snimili: Danijel Reponj i Saša Kovačević, 1997. godine.

Oni stariji će ga se vjerojatno sjetiti. Bio je to komet Hale-Bopp. Ovaj danas ima neobično ime. Zove se C/2020 F3 (NEOWISE). Najbolje se vidi dvogledom, ali i golim okom, samo ako znate gdje trebate gledati.

Stari (ne)znanac

Fotografije iz članka u većoj rezoluciji

Zadnji puta kada se pojavio na nebu, bilo je to prije 4500 godina. U vrijeme kada su stari Egipćani sagradili poznatu Keopsovu piramidu, i u vrijeme kada je nastao poznati kameni lokalitet Stonehenge. Nema zapisa je li ga netko tada ugledao, koliki mu je bio rep, sjaj ili boja. No, ovih dana je u središtu pozornosti astronoma i ljubitelja noćnog neba. I s pravom.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) iznad Virovitice. © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Poput pravog nebeskog manekena raskošno se šepiri na nebu, tik pred svitanje, izazivajući ljude da se ranije probude, ili poput autora ovog teksta, da ni ne idu na spavanje, prije nego što isprate komet u jutarnje blještavilo.

Neumorni roboti

Ovu zvijezdu repaticu otkrio je 27. ožujka 2020. godine jedan stroj. Uređaj. Robot. Kako god ga nazvali. Riječ je o svemirskom teleskopu Near Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (otuda mu i ime NEOWISE). Trećeg srpnja bio je najbliže Suncu, astronomi bi rekli, u perihelu, na samo 43 milijuna kilometara, a Zemlji će se najviše približiti 23. srpnja i biti će udaljen oko 103 milijuna kilometara.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Sada je sjajna prilika za promatrati ga, naravno, ako se usnuli stanovnici ovog malog grada u Podravini, uspiju probuditi i pogledati prema sjeveroistoku, jer repatica se već od 3 sata ujutro vidi nisko nad sjeveroistočnim horizontom i sve više se penje na nebu, dok ne nestane u jutarnjem blještavilu neba prije izlaska Sunca.

Bolje sad neg' poslije…

A da se isplati probuditi se i pogledati ga, govori podatak da će se ovaj komet, zbog gravitacijskog utjecaja Sunca i planeta, kada će mu se orbitalni period povećati, ponovo na nebu vidjeti tek za 6800 godina! Astronomi prate komet već danima (noćima), a posebno je bilo atraktivno ujutro 8. srpnja 2020. godine kada su se na nebu pojavili noktilucentni oblaci. To su noćni svjetleći oblaci, vrlo rijetki oblaci na našim geografskim širinama.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) u noktilucentnim oblacima. © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Riječ je o oblacima koji su najviši u atmosferi, pojavljuju se ljeti na visinama između 76 i 85 kilometara, a sastoje se od ledenih kristala, vulkanskog pepela i meteorske prašine. Upravo su ti oblaci napravili ranojutarnji spektakl kada su se u društvu s kometom, poput koreografije, rasuli preko neba i još više uljepšali cijeli prizor.

Još nije kasno

Naravno, naš mali grad je i dalje snivao snene snove, ne uzbuđujući se previše oko onoga što mu se na nebu, iznad krovova, događalo. Samo je pokoji virovitički astronom svojim fotoaparatom bilježio te nesvakidašnje i rijetke trenutke.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

No, još uvijek nije kasno. Još neko vrijeme će se ova zvijezda repatica vidjeti na jutarnjem nebu. Tada ju je i najbolje promatrati i fotografirati. Ako to želite, evo kako to možete napraviti.

Kako?

Postavite si budilicu da vas probudi u 2:30 sati ujutro. Operite si lice kako biste skinuli krmelje i bolje vidjeli u mraku. Uzmite dvogled ako ga imate, puno će vam pomoći u traženju kometa. Želite li ga snimiti, ponesite fotoaparat ili mobitel i stativ ako ga posjedujete. Najbolje je kada je fotić nepomičan kod snimanja.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) i Venera (sjajna "zvijezda" desno). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Komet C/2020 F3 (NEOWISE). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Idite na neko povišeno mjesto odakle možete jasno vidjeti sjeveroistočni horizont. Dakle, brdo ili livadu izvan grada, negdje gdje nema svjetla oko vas, jer svako osvjetljenje vam umanjuje mogućnost da jasno vidite komet. Pogledajte prema sjeveroistoku, na nebu iznad horizonta trebao bi se vidjeti vertikalni difuzni bijeli trag na nebu. To je komet i njegov raskošni rep. Dvogledom ćete ga odlično vidjeti.

Eh ta tehnika

Uzmite fotić ili mobitel. Složite ga tako da se ne miče. Na stativ ili ga naslonite na neki nepomični predmet i okrenite ga da objektivom gleda prema kometu. ISO osjetljivost postavite na 400 ili više, a ekspoziciju snimanja stavite na 2 sekunde ili više. I snimajte.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Igrajte se postavkama za snimanje pa ćete imati veće šanse snimiti ovu krasnu repaticu na nebu. I onda se možete pohvaliti prijateljima kako imate lijepu uspomenu na posjetu zvijezde repatice, koja će nam se ponovo vratiti na naše nebo, za nešto manje od 7000 godina.

A, ak' ne?

Ako niste jutarnji tip i volite ipak više spavati mirnim jutarnjim snom, nisu sve karte izgubljene. Komet se polako seli i na sjeverozapadno nebo pa ćemo ga sve češće viđati i neposredno nakon zalaska Sunca. Sjaj će mu bivati sve slabiji kako se bude udaljavao od Sunca i nećete ga više moći tako jasno vidjeti.

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) i planet Venera, (sjajna točka u krošnji drveta, desno). © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) snimljen teleskopom. © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Trebat će vam, osim dvogleda i teleskop. Ali, to su sad stvari koje prevazilaze mogućnosti koje imate pri ruci. Bilo kako bilo, dok mali podravski grad Virovitica sniva svoje bezbrižne jutarnje snove, zvijezda repatica i dalje pleše svoj jutarnji nebeski ples nad njegovim pitomim usnulim krovovima, a da većina pospanih stanovnika toga nije ni svjesna. Samo nekoliko budnih očiju astronoma vrijedno bilježe i motre ovaj tihi svemirski spektakl…

Za one kojima se ne da

Da ne bi sad ispalo da se komet vidi samo iznad Virovitice, nju sam odabrao zbog ove literarne priče, vidi se i sa cijele sjeverne Zemljine polutke. No, puno doista prekrasnih fotografija ovog kometa od naših astronoma, možete ih vidjeti na Astroforumu

Komet C/2020 F3 (NEOWISE) snimljen kroz sunčani sat Sagitta borealis. © Ljubaznošću: Danijel Reponj / zvjezdarnica Apollo

Snimaju ih i postavljaju svakodnevno, a nađe se i pokoji lijepi filmić također. Za one kojima se ne da ili nemaju čime promatrati komet uživo, tu su astrofotografije onih kojima nije teško probdjeti noć da bi ga snimili. Uživajte u njima.

A za kraj, evo jedan stih mojeg vrlog astronomskog prijatelja, prof. Zlatka Kovačevića, o ovoj repatici, napisan mikeškim dijalektom.

Što se dimi u Virov'ci o ponoći?
Al' je ladno, al' je gladno?
Daj' ladno, bila'b zima,
daj' gladno neb' dim'lo furt.
Nit' je ladno, nit' je gladno,
neg's repat'ca povr' krova šulja.

Još fotografija od Danijela:

C/2020 F 3 (NEOWISE) - članci i fotografije
Slike komete C/2020 F3 (NEOWISE) Zoran Tomić Kruševac