Čitalac Nedjo pita"...ona tek treba da napusti zonu planeta, zar nece one jos da joj izdeformisu orbitu?"

ODGOVOR

orbit viewer snapshot 16 1024x682
Orbita komete NEOWise u unutrašnjem Sunčevom sistemu. Izvoor: NASA JPL.

Ti budući uticaji planeta dok kometa napušta Sunčev sistem već su uzeti u obzir jer se putanje planeta znaju vrlo precizno. S vremenom će doći do poboljšanja računa, ali to će biti manje korekcije, neće biti dramatičnih promena.

Naime, s jedne strane imamo izmerene položaje komete na 2D nebu, a s druge strane imamo zakon gravitacije. Odatle može da se odredi prava 3D orbita. Taj proces se onda ponavlja unoseći nova merenja položaja komete na nebu i račun prave orbite postaje sve precizniji. Tako da će u toku narednih meseci doći do malih promena u vrednosti perioda komete, njenog maksimalnog i minimalnog rastojanja, itd.

Da kometu privlači samo Sunce ta orbita bi bila (veoma izdužena) elipsa. To je i dalje dobra slika kad je kometa dalje, ali zbog uticaja planeta prava orbita se razlikuje od kretanja po elipsi kada je kometa ovako blizu, u unutrašnjem Sunčevom sistemu gde je gužva.

Tako da je već primećeno da dolazna i odlazna orbita ne mogu da se objasne jednom istom "priljubljenom" elipsom. U dolasku kometa kao da je pala sa rastojanja koje je 544 puta veće od srednjeg rastojanja Zemlja-Sunce (takozvana astronomska jedinica). Posle ovog prolaza otići će na 716 astronomskih jedinica od Sunca. (Doskorašnja procene je bila 720 AU.)

Dobila je dakle u energiji, kao kod manevra "gravitacione praćke" koji se namerno radi sa interplanetarnim sondama. Na račun toga neke planete su malo "pale" ka Suncu, što je zbog njihovih velikih masa neprimetno i zanemarljivo. Procena je da ova kometa ima oko 5 km u prečniku što je zrno šljunka, pa je efekat međusobne gravitacione interakcije na nju daleko i merljivo veći.

Otuda je došlo i do promene orbitalnog perioda sa oko 4500 godina na oko 6800 godina. Ova poslednja brojka će sasvim sigurno biti malo drugačija tokom narednih meseci. NASA JPL već navodi vrednost od 6777.6179620478 godina! To je dato sa tačnošću od stotog dela sekunde! Grub račun bi samo pokazao da je orbita komete parabola i da se ona više nikada neće vratiti.

Prošlu orbitu nažalost verovatno nećemo znati bolje, jer nema posmatranja iz prošlosti da koriguju neizbežna zaokruživanja u računu.

NEOWISE ISS 2