Novi jutjub video u trajanju od 12 min. prikazuje kako je paklen svet Jo

Sa 400 aktivnih vulkana i 100 planinskih lanaca, neki viši od Everesta. Najveće jezero lave je veličine 200 km u prečniku. I pored toga temperatura na površini iznosi oko minus 170 C, a atmosferski pritisak varira od 0,3 do 3 bara zavisno od doba dana i temperature površine. Erupcije lave idu preko 300 km u visinu, jer je Jo mali, malo veći od Meseca, pa je njegova gravitacija slaba. Sastav lave je prvenstveno sumpor i magnezijum koji kada se hlade stvaraju sve moguće boje, do crne, dajući površini čudesan izgled. Stanje površine se neprstano menja zbog ogromne geološke aktivnost.

Jo1

Odakle potiče sva ta aktivnost? Za razliku od Zemlje kod koje je uzrok vulkanske aktivnosti preostala unutrašnja toplota i radioaktivni raspad u unutrašnjosti, uzroci aktivnosti meseca Jo su spoljašnji. Oko Jupitera Jo obiđe za 42,5 sati, jedna strana mu je stalno okrenuta Jupiteru. Pri tome je u orbitalnoj rezonanci sa Evropom i Ganimedom, tako da kada obiđe dva kruga oko Jupitera, Evropa obiđe jedanput, što uzrokuje poravnanje Jo, Evrope i Ganimeda, i tada je Jo razapet između gravitacije Jupitera s jedne strane i gravitacije Evrope i Ganimeda s druge srane. To dovodi do plimnih pomeranja njegove unutrašnjosti dižući temparaturu na 1000 stepeni. Površina koja se u međuvremenu ohladila biva probijena rastopljenom magmom stvarajući vulkane i jezera lave. Tome doprinosi i snažno magnetno dejstvo Jupitera. Prolazeći eliptičnom putanjom kroz snažno magnetno polje Jupitera generišu se struje od 3 miliona ampera, stvarajući munje u gornjim slojevima atmosfere.

Nadajmo se će se projkat IVO ostvariti i da ćemo dobiti spektakularne podatke i snimke Jupiterovog satelita Jo.

Jo2