Najveći događaj za čovječanstvo zasad se neće odigrati na nebu

potw1726b

Betelgeuse, crvena supergigantska zvijezda nalazi se na kraju svog životnog ciklusa koji će dovesti do silovite eksplozije vidljive iz cijele galaktike. Kako smo već pisali, ova je zvijezda mjesecima gubila svoj sjaj što je lako uočljivo i golim okom. Kako se nalazi na “svega” 600 svjetlosnih godina daleko od nas njezina bi eksplozija bila toliko jaka da bi noću bila sjaja punog Mjeseca, odnosno zvijezda bi bila vidljiva i danju!

Fotometrijska mjerenja sjaja provedena posljednjih desetak dana pokazuju kako je 13.02. zvijezda dosegnula minimum sjaja koji se nekoliko narednih dana kolebao oko tih vrijednosti da bi mjerenja od 20. i 21. februara pokazala minimalno povećanje sjaja. Ovakav scenario odgovara dugom (424 +/-4dana) periodu prommene sjaja kojeg su astronomi detektirali još prije par desetljeća.

Kako smo i najavljivali u našim ranijim člancima kraj februara bio je dugoisčekivani trenutak odluke. Da je kojim slučajem sjaj glavne zvijezde u zviježđu Oriona nastavio opadati do kraja februara i nadalje u martu to bi bio siguran put u scenario ka zadnjem (eksplozivnom) hropcu zvijezde koji bi na noćnom i dnevnom nebu obilježio našu civilizaciju. Bio bi, biti će to najznačajni i najmarkantniji i medijiski i društveni i znanstveni događaj tisućljeća. Događaj vidljiv i dostupan svakome ma gdje se na planeti nalazili, neovisno o boji kože, spolu, bogatstvu ili siromaštvu, internetu ili odsustvu vode i struje..

Ovaj put je eksplozija Betelgeusea “otkazana”, no ne zadugo. Prema svemu onome što znamo o zvijezdama samo je pitanje trenutka kada će se ona zbiti. U svakom slučaju u narednih nekoliko desetaka tisuća ili najviše sto tisuća godina, što je za svemir kraće od treptaja okom u životu čovjeka, Zemljani će svjedočiti velikom zvjezdanom finalu.

Ovaj tekst čitate na nekom od “pametnih” uređaja, upotrijebite ga i pronađite sami Betelgeuse na nebu. Ne događa se svaki dan otkaz eksplozije supergigantske crvene zvijezde. Kada bi alfu Oriona postavili na mjesto Sunca naš planet bio bi nekoliko stotina milijuna kilometara ispod njezine površine!

orion

Kolosalna eksplozija zvijezde na vidiku?!

Betelgez potamneo