Atmosfera

P: Otkud planetama atmosfera?

O:  Ceo Sunčev sistem, dakle, Sunce i sve oko njega, nastao je iz magline prašine i gasova. Velika većina tog materijala koncentrisala se u Suncu, a od ostatka nastale su planete, asteroidi, komete i sitan inventar. E sad, divovske planete (zovu se još i spoljašnje, jer su znatno dalje od ostalih, unutrašnjih), dakle Jupiter, Saturn, Uran i Neptun privukli su ogromne količine gasova iz okoline. Ti gasovi su pre svega bili vodonik i helijum, od kojih je sačinjeno i samo Sunce.

Ostale planete, stenovite, a to su Merkur, Venera, Zemlja i Mars, takođe su pokupile okolne gasove ALI to su manje planete, planete manje mase koje su shodno tome privukle manju količinu gasova nego velike planete. Sem toga sam proces prikupljanja atmosfere na ovim manjim planetama je bio sporiji od prikupljanja gasova velikih planeta.

Dakle, atmosfera oko unutrašnjih planeta je takođe bila od vodonika i helijuma. Međutim ove planete nisu uspele da zadrže tu ranu atmosferu. Sunce je u svojim najmlađim godinama bilo mirnije i pitomije, da bi vremenom postalo sve svetlije i toplije, to jest sve je više i jače zračilo i to pojačano zračenje prosto je oduvalo rane atmosfere unutrašnjih planeta, vodonik i helijum koji si i inače laki gasovi. Zbog snažne gravitacije, međutim, spoljne planete su uspele da svoju atmosferu sačuvaju.

Ali otkud onda danas atmosfera na unutrašnjim planetama? Astronomi smatraju da su te planete svoju sekundarnu atmosferu same razvile u erupcijama vulkana (i otuda ugljen-dioksid, kiseonik, azot i drugi gasovi), a koji su u ranoj evoluciji planeta bili izuzetno snažni i česti. Sem ovog nešto gasova je sigurno stiglo i sa kometama i asteroidima.

vazduh

Astronomy

+29 #3 Aleksandar Zorkić 02-11-2020 22:45
Ne shvatam sasvim ova pitanja, pa možda neću dati dobar odgovor. Šta je gravitacija? Privlačna sila između dva materijalna objekta. Jačina gravitacije zavisi od mase objekata (telo veće mase ima veću gravitaciju) i od međusobnog rastojanja objekata (bliži se više privlače). Gravitacija je veoma slaba sila, ali istovremeno veoma moćna jer deluje beskonačno.
Prema tome ukoliko nema šta da ih u tome spreči dva tela će se pre ili kasnije spojiti. Kad vremena ima onda to nije problem.

A šta stvara gravitaciju – e na to pitanje se daje odgovor koji zadovoljava samo fizičare. Oni kažu nešto otprilike ovako: Masa je "izvor" gravitacije, kao što je električni naboj izvor električnog polja.
+12 #2 dragant 02-11-2020 13:39
@HmhmPRVE-PLANETE
Odlično pitanje. Zaista kada se svemir munjevito inflatorno raširio u menje više ravnomernu maglinu, nije se mogao proširiti u strukturu sa formrianim zvezdama, kako je gravitacija, koja je tako slaba sila, privlačila rasprošene atome na tako velikim rastojanjima i formirala zvezde.
HmhmPRVE-PLANETE
+10 #1 HmhmPRVE-PLANETE 30-10-2020 13:53
Odlican tekst, Hvala lepo,
pitanjce???
..."takođe su pokupile okolne gasove ALI to su manje planete :cry: :cry: :cry:

Gledao, i nisam nasao, google odgovor.
A ODAKLE je pocela PRVA gravitacija u maglinama,
Sto vece ...telo, planeta, masa, ..veca gravitacija, OK!!! Zakrivljenje..O K !!!

ALI pre pocetka, planeta, sunca.., sama masa magline, je beznacajna, ali kasnije...itd.
STA STVARA PRVU GRAVITACIJU? Jednu od 4 fundamentalne sile.
Dovidjenja, hmhmhm, ma do sledeceg teksta :-)