Pre nekoliko meseci CTX kamera (Context Camera), na NASA-inoj sondi MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) snimila je zanimljivu geološku formaciju. Radilo se naizgled o krateru koji u sredini ima tamnu tačku, na obroncima ogromnog vulkana Pavonis Mons. Odlučeno je da se isto mesto ponovo snimi, ali ovaj put pomoću kamere HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) koja ima znatno bolje karakteristike.

Tamna tačka je, kako se ispostavilo, otvor 35 metara široke pećine koja se nalazi ispod samog kratera. Pećine nalik ovoj su česta pojava u vulkanskim područjima i mogu se formirati kada se lava učvrsti na vrhu, ali nastavi da teče ispod svoje očvrsnute kore. Reka lave vremenom može oteći, ostavljajući za sobom prazne cevi. Na osnovu dužine senke koja se pruža po dnu pećine računa se da je dubina iste oko 20 metara.

Kakvo je poreklo kratera u čijem se središtu ova pećina nalazi još uvek nije jasno. Nejasno je da li je to uopšte krater ili je samo rupa nastala nakon što je materijal propao kroz svod pećine.

Kasnije ove godine HiRISE kamera će napraviti još jedan snimak ove formacije da bi se napravio stereo par slika.Tada će možda malo više "svetla" biti bačeno na ovu interesantnu pećinu na Marsu.

Vulkanska-pecina-na-Marsu
Vulkanska pećina na Marsu.

Author: Tomislav Bandin