saturn-big

Jedna od predivnih fotografija dalekog Saturna. Tanka linija koja se pruža po sredini planete su Saturnovi prstenovi gledani sa strane. Oni su široki 114 000 kilometara, ali su visoki svega dvadesetak metara i kad ih gledamo sa strane gube se pa nam se čini da su nestali.

Ispod prstenova vidi se njihova senka koja donekle otkriva njihovu strukturu.

Sem Saturna i njegovih prstenova na ovoj slici se vide i tri Saturnova satelita. Jedan lako uočavamo desno ispod prstena. To je Tetis (Tethys), lepa pravilna kamena kugla prečnika 1062 kilometra. Tetis je otkriven krajem 17. veka.

Drugi satelit se nalazi takođe ispod prstenova, ali skroz levo. Prepoznajete ga? Naravno, ne. To je čuveni Enceladus, ledeni satelit koji bljuje mlazeve vode u svemir. Njegov prečnik je 504 kilomeara.

A treći satelit se nalazi... zbilja gde je treći satelit na ovoj fotografiji? Nalazi se iznad prstenova i skroz, skroz levo, gotovo spojoen sa jednim prstenom. Na ovoj fotografij to je sivkasta tačkica koju teško možete uočiti, ali učitajte njenu veću kopiju i onda će te je, uz malo pažnje, opaziti. To je Pandora, satelit nepravilnog oblika, otkriven 1980. godine pomoću teleskopa na Vojadžeru 2. Dimenzije su mu: 86,2 x 5,4 km.

Snimak je načinjen 7. decembra 2011. sa orbitera Kasini, širokougaonom kamerom sa rastojanja od 2,1 miliona kilometara a svaki piksel obuhvata površinu od oko 124 kilometara.
Credit: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute