Planeta Mars dvostruko je manjeg promjera nego Zemlja no tamošnje geološke formacije pravi su divovi za slične tvorbe na Zemlji. Udolina  Orcus Patera eliptičnog oblika dimenzija 380 x 140 km nalazi se u blizini ekvatora na istočnoj Marsovoj polutci između mamutskih ugaslih vulkana Elysium Mons i Olympus Mons. Njezino porijeklo veoma je zagonetno.

orcus_patera
Zagonetna depresija Orcus Patera na Marsu

Planinski masivi, pravi zidovi-čuvari, koji ju okružuju 1800 m su višlji od okolnog terena dok se  sama udolina nalazi 500 m niže od okolnog terena. Prvobitno se smatralo kako je ova depresija nastala složenim geološkim procesima na razmeđi vulkana no danas je to mišljenje odbačeno. Po nekim drugim teorijama misteriozna formacija nastala je udarom velikog asteroida prije stotina milijuna godina koji je pogodio Mars pod veoma malim kutem od svega nekoliko stupnjeva. Da je (pretpostavljeni) asteroid iz tamnih dubina svemira došao samo minutu ranije (ili kasnije) bio bi promašio crveni planet!

Dokaze u prilog riješavanja misterije nastanka Orcus Patera moguće se nalaze na detaljnim snimcima robotičkih letjelica koje orbitiraju oko Marsa. Europska svemirska agencija pustila je u javnost nove, detaljne fotografije na kojima se uočavaju male (dimenzija tek nekoliko stotina metara) formacije koje bi mogle biti rezultat akcije i reakcije pri udaru asteroida u Marsovo tlo. Istovremeno na fotografijama se vide i rezultati tektonskih djelovanja same Marsove površine ali i vjetrova koji su tijekom eona doslovce ispeglali površinu depresije.

Ipak, Orcus Patera ostaje enigma i nadalje. Karakteristične, brojne, pojave nastale kao posljedica udara asteroida posvuda na Marsu ne nailazimo u ovoj depresijskoj udolini, što dodatno zbunjuje istraživače. Je li moguće da je ovaj „bazen“ dužine Ljubljana-Beograd i širine Rijeka-Zagreb svojevremeno bio natopljen vodom, ili je pak Marsovo tle naprosto probalo čineći slučajno zagonetni oblik i karakteristike Orcus Patere saznat ćemo tek kada tamo pristignu roboti-istraživači.

U međuvremenu tijekom ovog vikenda uspješno je razriješena jedna druga Marsova enigma. Bezmalo svake godine, s većim ili manjim medijskim intenzitetom pojavljuje se neistinita priča o nevjerojatno velikom Marsu na našem nebu. Mars po veličini jednak Mjesecu nije se dogodio ni ove godine, i nikada ni neće. U ovom trenutku od male crvene planete (gdje je sve veliko) dijeli nas 321 milijun km. Sat vremena nakon zalaska Sunca Mars možemo golim okom vidjeti kao zvijezdicu tek nešto poviše iznimno sjajne Venere nad zapadnim obzorjem.

Kraj enigmatske Orcus Patere nalazi se divivski vulkan Olimpus Mons. Kada bi Mars i Zemlju istovjetno dimenzionirali, naš Mount Everest visine gotovo 9.000 m bio bi tek neugledno brdašce naspram najviših vrhova Olympus Monsa koji bi stršali gotovo 60.000m iznad razine mora!