Nedavno, tačnije 2. jula ove godine, Marsov rover Oportjuniti je napuino svojih tri hiljade Marsovih dana, ili 3000 sola, od kako se spustio na ovu susdnu planetu. Za taj veliki jubilej podario nam je divnu panoramu sačinjenu od 817 snimaka koje je načioni svojom panoramskom kamerom smeštenom na vrhu njegovorg „jarbola“.

mars-panorama-1200

Ovo je ta konačna fotografija, ali pravi doživljaj je ako je gledate odavde:  http://nasatech.net/GreeleyPan/. Tu vas čeka velika panoramska fotogrfija od 360 stepeni koju mišem vozate uokolo.  Videćete, impresivno je.

Po našem,  zemaljskom kalendaru, ovu kolekciju slika rover je napravio u periodu od 21. decembra 2011. do 8. maja 2012, ili ako baš želite u solovima (sol je naziv za dan na Mrsu) slike je načino u vreme od svog 2811-tog do 2947-mog sola. Sve to vreme Oportjuniti je zimovao na obronku padine Greeley Haven što bi na našem bilo Grilijevo utočište. Padina je dobila to ime po Ronaldu Griliju članu tima istraživača Marsa pomoću rovera, a koji je prošle godine preminuo. Mnoge generacije planetarnih naučnika na Državnom univerzitetu u Arizoni svoje bogato znanje duguju ovom naučniku.

Tu, na Grilijevom utočištu se stacioiarao rover kako bi u dugim Marsovim zmiskim danima što bolje izložio svoje sunčeve panele dalekom Suncu i tako i uštedeo i prikupio što više energije i prikupio snagu i energiju za dalja istraživanja kada stigne proleće i vreme otipli a matična zvezda Sunce odskoči više na nebu.

Na mozaiku dominiraju sveži tragovi roverovih točkova na ivici krater Endeaveor. Taj krater je najveći udarni krater koji su oba rovera blizanaca i Opo i Spirit posetili u svojim višegodišnjim šetnjama po Marsu. Ovaj krater je primamjivo mesto za istraživače. Boje na fotografiju su zapravo lažne i služe pre svega za to da se bolje istaknu područja različitih materijala. Ono što možda ne znate to je da boje na fotografijama predstavljaju velik izazov za naučnike i o tome pročitajte ovde vrlo zanimljiv članak Draška Dragovića: Boje Sunčevog sistema). Dakle, na slici se vidi veliko geološko bogatstvo čije ispitivanje će dovesti do boljeg poznavanja hemijskog i miniraloškog sastava ovog kratera a time i samog Marsa.

Opportunity ušao u krater Endeavour