UranMB

Uran viđen sa NIRCam-a, bliske infracrvene kamere na svemirskom teleskopu Džejms Veb.

Severna polarna kapa planete blista u jarko beloj boji. Nagnut na stranu ističe polarnu kapu jer je pol planete usmeren ka Suncu i prima više sunčeve svetlosti u vreme solsticija. Sledeći solsticij 2028. godine je prilika za posmatranje promena u atmosferi planete.

Skoro 2.000 egzoplaneta slične veličine su otkrivene u poslednjih nekoliko decenija. Ova „egzoplaneta u našem dvorištu“ nam može pomoći u razumevanju kako planete ove veličine funkcionišu, kakva je njihova meteorologija i kako su se formirale. Ovo nam može pomoći da razumemo naš solarni sistem kao celinu stavljajući ga u širi kontekst.

Uran se okreće na boku pod nagibom od oko 98 stepeni. Njegova godišnja doba su najekstremnija u Sunčevom sistemu. Skoro četvrtinu svake uranske godine, Sunce sija preko jednog pola, uranjajući drugu polovinu planete u mračnu, 21-godišnju zimu.

Disk planete okružuju prstenovi, uključujući i Zeta prsten, izuzetno slab, difuzan prsten najbliži planeti. Za razliku od Saturnovih horizontalnih prstenova, Uranovi prstenovi su vertikalni.

Vidi se 14 od 27 satelita planete: Oberon, Titanija, Umbriel, Julija, Perdita, Rozalinda, Pak, Belinda, Dezdemona, Kresida, Arijel, Miranda, Bjanka i Porcija.

Uranov dan traje oko 17 sati. To ga čini izuzetno teškim za posmatranje i snimanje atmosferskih pojava. Slika kombinuje nekoliko dužih i kraćih ekspozicija ovog dinamičkog sistema kako bi se pokazale male promene tokom posmatranja.

U infracrvenim talasnim dužinama, Veb otkriva čudan i dinamičan svet leda ispunjen uzbudljivim atmosferskim karakteristikama. Nekoliko svetlih oluja se može videti u blizini i ispod južne granice polarne kape. Broj ovih oluja, njihova učestanost i mesto pojavljivanja u atmosferi Urana, može biti posledica kombinacije sezonskih i meteoroloških efekata.

Vebova ekstremna osetljivost otkriva pozadinske galaksije. Izgledaju kao narandžaste mrlje, a dve veće, nejasne, bele galaksije su desno od planete.

Hvala na tekstu. Pogledaćemo kada... 15 sati ranije